Vad gör dig till en bättre människa?

Du kan kasta skit bäst du vill, jag kommer fortsätta stå.

Alla borde bara försöka ställa sig upp, oavsätt vad folk säger om en. Vi borde ställa oss upp och visa att vi är starka. dock så orkar man inte i längden, man drar sig undan och hoppas att allt bara ska försvinna.

Varför är vi sådana mot varandra? Varför kan vi inte bara låta bli att kasta skit? Visst fine, han har gjort dig illa. Tycker du att du är bättre nu när du snackar om det och kastar tillbaka skiten? Även om det nu skulle vara sant det du säger? Det är sorgligt egentligen, hur vi människor är.

Jag vet några som jag brukar umgås med, som beter sig som vänner, men så fort den ena av de vänder ryggen så börjar den andra snacka skit. Är det rätt? Hur kan man bete sig så? Hur kan man ha mage till att behandla någon som vän, och sedan kasta skiten över den?

Jag säger dock inte att jag är perfekt, tyvärr. Jag tycker inte om det, men jag gör det också ibland. Fast det är som en kompis sa till mig. Man låter sin vän kasta skit, bara fr att få rensa ur. Man sitter och håller med även om man inte menar det.

Det finns ett bibel ord, jag tror jag haft med det innan:

Matteus 7:1-5:
Döm inte, så blir ni inte dömda.
Ty med den dom ni dömer med,
skall ni bli dömda,
och med det mått som ni mäter
med, skall det mätas upp åt er.
Varför ser du flisan i din broders
öga men märker inte bjälken i
ditt eget öga? Eller hur kan du
säga till din broder: Låt mig ta
bort flisan ur ditt öga, du som
har en bjälke i ditt eget öga?
Du hycklare, ta först bort
bjälken i ditt eget öga! Då
kommer du att se så klart att du
kan ta flisan ur din broders öga.

Det är så sant så!

Det jag får ut utav bibelordet är mer att vi ska acceptera varandra för de vi är. Just för att vi kanske inte märker våra problem. Då ska vi heller inte försöka hjälpa våran vän med deras. Vi kan inte döma ut någon som gör något fel. Såvida vi inte vet att våran egna själ är helt ren.

Jag skulle vilja uttrycka mig mer. Vad gör dig till en bättre människa? Vad ger dig rätten att leda mig, när du själv inte kan gå rakt? Hur kan du stå och döma mig, när allt jag gör är att vara alla till lags.

Vi är bara människor, vi gör fel, en del mer än andra. Vissa inger mer svek än glädje och döms därför bort. Jag tycker det är fel. Iallafall om vi nu sedan väljer att prata om den personen bakom ryggen.

SPEAK UP!

Ska det vara så svårt att säga vad man egentligen tycker om personen. Svårt att bara säga, så här är det. Istället för att inge någon falsk förhoppning om att allt är bra igen?

Vi är sorgliga. Vi kallar oss för människor. När allt vi beter oss som, är djur.

//Monster

Kommentarer


Kommentera inlägget här!


Du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg?:

Kommentar:

Trackback